יום רביעי, 6 ביולי 2016

כל מה שרציתם לדעת על אבן חן ספיר


אחת מאבני החן המפורסמות ביותר היא אבן הספיר. לספיר יש מקורות מעניינם ומפתיעים מאד. מצד אחד, הספיר מוזכרת עוד במקרא בתור אבן חן יוקרתית במיוחד, וגם במקורות היהודיים מאוחרים יותר, היא נחשבת לאבן מיוחדת, יוקרתית ואף קדושה. עם זאת גם עמים אחרים העלו את אבן הספיר על נס. מדובר על אבן שמעבר ליופי הברור שלה והצבע הכחול המפורסם שלה - יש לה עוד כמה תכונות מפתיעות מאד אשר מומלץ להכיר.

 עובדות מפתיעות על הספיר

       היכן היא נפוצה? - את אבן הספיר, על אף שהיא מוזכרת כאמור במקרא העברי, דווקא קשה מאד למצוא באזור של המזרח התיכון והיא נפוצה הרבה יותר באזורים אחרים בעולם. בין השאר את הספיר אפשר למצוא בכל היבשת של אמריקה הצפונית, וגם בתת היבשת ההודית באזורים של הודו וסרי לנקה. גם בתאילנד ובברזיל ניתן למצוא אותה, ובאופן מפתיע גם במדגסקר (אולם משום שהוא היה מבודד נותרו בו מחצבים רבים של הספיר). אז למה הספיר מוזכרת במקרא אם היא לא מקומית? אפשר שבעבר היא גם הייתה נפוץ יותר באזור אך המחצבים המעטים מוצו, ואפשר שהוא הגיע לאזור דרך המסחר עם הממלכות בהודו.
       קושי - אבן הספיר מפורסמת בין השאר בעובדה המעניינת שמדובר על אחד מהחומרים הקשים ביותר בטבע. אמנם הספיר איננה קשה כמו היהלום, אך היא נמצאת במקום השלישי והמכובד. הדבר מקנה לספיר תכונת עמידות יוצאת דופן בהשוואה לחומרים אחרים, ויש לה מקום של כבוד בכך. לכן אגב, גם מייצרים כיום אבני ספיר מלאכותיות בשל העמידות יוצאת הדופן הזו.  הספיר המלאכותית למשל, משמשת בתור כיסוי איכותי מאד לשעוני יוקרה שרוצים לשמור עליהם עמידים וחזקים! גם במערכות אופטיות שונות, נוכל למצוא את ספיר המלאכותי.

 ובמה אנחנו משתמשים בה?


כאמור, גם באבן הספיר הטבעית משתמשים מעת לעת, בעיקר לצרכים של קישוט. יותר מכל אבן חן אחרת - הספיר נחשבת לאבן החן המובילה באופן ניכר (למעט כאמור היהלום שהוא האיכותי ביותר). גם אתם יכולים להתהדר בתכשיטים מיוחדים שעשויים מן הספיר היוקרתית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה